mandag 6. september 2010

Lukkertid

I dag har vi lært om lukkertid. Det er 1 av 3 variabler man kan bruke på et speilrefleks kamera. Lukkertid handler om hvor lenge lys blir sluppet inn i linsen. Man kan bruke lukkertiden ved enten å fryse en beveglese eller fange bevegelsen. Dette har jeg og Cathrine vært ute og testet med mitt Cannon EOS 500D.

På dette bildet har jeg brukt lang lukkertid. Det vil si at kameraet bruker lang tid på og ta bildet. Man bruker en lukkertid fra 30 og ned over. På dette bildet brukte jeg 25 i lukkertid. Dette bildet er mye mer utydelig enn det bildet jeg har kort lukkertid. Dette bildet har med mye mer av bevegelsen til Cathrine. Man ser at hun hopper og bruker armerne sine.

Det andre bildet her har jeg brukt rask lukkertid. Det er lukkertid fra 60 og oppover. Denne funksjonen handler om å fange bevegelsen, fryse den. Nå bruker kameraet kort tid på å ta bildet. På dette bildet brukte jeg 1250. Dette bildet er veldig klart og fanger et øyeblikk, resten av bevegelsen er ikke med. Dette gjør at dette bilder kan bli mye klarere enn det over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar