mandag 14. februar 2011

Hjemme arbeid.

Denne mandagen skulle vi jobbe hjemme fordi Brit Iren skulle på kurs. Vi fikk da i oppgave å lage en portrett serie. Jeg har kallet serien min for Bonden Alf. Jeg har da tatt bilder av min farfar som er en gammel bonde og dokumentert litt av det han gjør om dagene. Jeg har redigert bildene til svart/hvitt for lyset var ikke så fint denne dagen, og så var vi mye inne og der var det ikke noe bra lys.


 Traktor er et av de viktigste maskinene på gården. Her sitter Alf i traktoren. Traktoren tar mye plass i bildet så det er blikkfanget. Horisonten er i en ren og bein linje som ikke tar fokuset fra hovedelementet som er Alf og traktoren.



 På gården vårs er det mange dyr. Her er Alf med grisene. Han soper midtgangen slik at det ikke ligger rester av maten. Det at Alf står i midten av bildet gjør at han blir blikkfanget. Men det er og spenende med rørene som går i ulike retningen skaper en variasjon i bildet. Vi ser og noen griser som titter frem fra garen sin. Det er lysere på den venstre siden, dette er for at det er både et vindu og lys på den siden.


Dette bildet har jeg beskjært og dette har ført til at det er mer fokus på Alf med kalvene. Jeg liker utrykket på Alf som er smilende. Ved kalvehodene er det ikke helt tydelig, men dette skylles dårlig lys og at kalvene ikke ville stå i ro. Alf er ofte inne å besøker kalvene sine. Jeg liker hvordan nyansene ble når jeg redigerte bildet til svart/hvitt. 


Etter en lang dag på jobb er det godt med en liten kvil. Jeg har bevist tatt bildet fra en lav vingel. Dette gjør at bildet blir mer spennende og du får mer ilusjonen av at han ligger. Selv om det er mye som skjer i bakgrunnen på bildet blir Alf i fokus ved at han ligger i senteret av bildet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar