mandag 11. april 2011

Koldnål

De siste ukene har vi jobbet med koldnål som er et dyptrykk. Det vil si at arket blir presset ned i metallplaten for å hente fargen.

Oppgaven var at vi skulle lage et koldnål bilde med fokus på rom. Etter mye skissing bestemte jeg meg for å lage et bilde med 3 bokser. Materialene vi brukte var en stor nål og en metall plate. Vi risset motivet inn i metalplaten og smørte trykksverte over dette. For å ikke få noe overpfladisk svarte måtte vi tørke av mye av svarten. Dette gjør at man bare får maling i de utskrapede rillene.

For å få trykket over på arket brukte vi en presse som presset papiret ned i metallplaten.

Slutt resultatet skulle vi montere i en passepartout og ble hengt opp på veggen.
Jeg er mest fornøyd med det første bildet jeg trykkte, selv om jeg ikke fikk med meg hele motivet. Men på dette første kom det mer maling på arket og strekene kom mye bedre frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar