mandag 2. mai 2011

10 bilder mai

Da var det på tide med nye 10 bilder. Og jeg må si at det har skjedd mye spennende fra sist gang vi leverte 10 bilder. Jeg har blitt russ, vært i Praha og gått tur til Steinkjerringa. Detter kommer godt frem i bildene mine. Jeg har kanskje mest på 2 kategorier, men dette er fordi jeg har reist så mye i denne perioden.

Vi hadde igjen 5 kategorier som vi skulle ta bilder til
- Sykkel
- Reise
- Illustrasjon
- Dokumentasjon
- Programområde på Vågen VGS.

Jeg har valgt å jobbe med 3 av disse kategoriene: reise, illustrasjon og dokumentasjon.

Reise

Til denne kategorien har jeg vært mye på tur. Vi hadde en fantastisk tur til Praha, sist helg var hele rogalands russen på blåtur til Kristiansand og jeg var med Regine og Torill fra Vg2 på tur til Steinkjerringa i Hå.


Her er vi ved trappen opp til St Vitus Katedralen på toppen av Praha. Dette var en lang trapp og som du ser så er ikke alle på toppen enda.
Jeg liker dette bildet for de flotte lyset og hvordan man ser resten av Praha i horisonten. Jeg liker de ulike linjene på bildet det er både skrålinjer, vertikale og horisontale linjer. Det at det er mennesker med på bildet, gjørt at det ikke bare er et vanlig arkitektur bilde, det blir mer levende. I Praha er de fleste husene bygget i mur og stein og med røde hustak. Dette skaper flotte farger når sollyset treffer dem på denne måten.
Blender: f/9,0 Lukkertid: 1/200 ISO: 100.


Dette bildet er tatt fra turen til Steinkjerringa i Hå. Rundt denne plassen er det flere ruter man kan ta for å få med seg alle merken. Stiene er godt oppmerket med både fargekoder og skilt, som dette her, til å vise veien. På denne dagen var det ganske grått i været og lyset ble ikke like bra som om de hadde vært strålende sol. Men jeg synes ikkje at det gjør noe, det at bildet er litt mørkt gjør det enda spennende og skaper en stemning. På Høg Jæren har ikkje våren kommet helt enda og dette er et myr område derfor har det ikke blitt grønt. Men det at det enda er brunt i gresset gjør at skiltet kommer enda mer frem og man får en mild kontrast mellom det lyse og det mørke. Selve skiltet skaper en spenning i med at det går piler i ulike rettninger og skaper en variasjon. Den blå skriften kommer og godt frem fra treet. 
Blender: f/14,0 Lukkertid: 1/40 ISO: 100


Her er jeg ved Forus Travbane på vei til blåturen. Det er en strålende mai dag og flere hundre russ er samlet i privatbiler, russebiler og en russebuss. Bildet er tatt når vi står i kø for å komme oss på veien og mot Kristiansand. Hovedfokuset i bildet er den bilrekken som gjør seg klar til å reise, denne rekken går skrått inn i bildet. Ved siden er det noen mennesker i gul refleksvest disse lyser i bildet. På himmelen flyr det fugler som skaper spenning i himmelen og. 
Blender: f/11,0 Lukkertid:1/200 ISO: 100


Nå har vi endelig kommet oss på veien og her har jeg tatt bilde av veien fra baksete av bilen. Jeg synes dette er et spennende bilde for det er så mye som skjer. Vi har en skrålinje midt i bildet ver bilbeltet. Det er og en vertikal linje mellom frontruten og vinduet. Bildet av det som er inne i bilen er ganske mørkt og dette gjør at det som er utenfor kommer bedre frem. Her har jeg brukt blender for at alt utenfor bilen skal bli utydelig, for å få en kontrast mellom det skarpe og det uklare.Ved vinduet til venstre ser man at det er blåere der som vinduet er halveis oppe. 
Blender: 1/100 Lukkertid: 1/100 ISO: 100

Illustrasjon


Dette er et utsiktsbilde over Praha, jeg står nå oppe ved slottet og ser utover byen. Her ser vi elven som deler byen og mange forskjellige hustak. Jeg liker hvordan himmelen duser ut de byggningene som ligge på andre siden av Moldau. De ulike hustakene skaper et spennende element i bildet. Det at nesten alle hustakene er røde gir dette noen flotte farger. Dette er i 10 tiden om formiddagen så solen har ikke kommet så høyt på himmelen og det skaper en ro i bildet, ved det pene lyset. Her har jeg brukt en ganske stor blender slik at jeg kan få et så skarpt bilde som mulig.
Blender: f/22,0 Lukkertid: 1/200 ISO: 400


Her er vi inne på en restaurant i Praha og derfor er ikke lyset så veldig bra. Det jeg har tatt bilde av her er 2 cola glass med iskald cola. Dette prøvte jeg å fange ved å bruke en liten blender. Dette gjør at bikkfanget kommer på det glasset som står fremst, dette er og det skarpeste. Det at noe er skarpere enn noe annet gir en romfølelse og skaper dybde i bildet. Det at det sitter 2 personer bak stjeler ikkje oppmerksomheten fra det fremste cola-glasset fordi de er ikke like skarpe. På det fremste glasset ser man hvor det er is og dråpene i sugerøret. Jeg liker og hvordan lyset gir gjennskinn i glassene.
Blender: f/4,5 Lukkertid: 1/5 ISO: 400


Her har jeg tatt et nærbilde av en skulptur som er på Kunstmuseumet for moderne kunst i Praha. Jeg likte den måten kunstneren har fått lysrøret til å vikle seg rundt hverandre. Bildet ble mer spennende når jeg fokuserte på en liten del av skulpturen. Jeg liker hvordan det blå lysrøret lyser opp glasset på siden. Jeg liker og hvordan kameraet har klart å fange de 2 nyansene av blå i lysrøret. Den organiske lysrøret går ikke beint rett ned, men er litt skjev, dette skaper en spenning i bildet. Jeg liker og hvordan dette lyset kommer frem i bildet og den iskalde blåfargen.
Blender: f/4,5 Lukkertid: 1/40 ISO: 400



Men dette bildet vil jeg illustrere det å ha vind i håret. Da vi kjørte på veien bort til Kristiansand var det så varmt at vi måtte ha takluken open. Dette gjorde at håret til Susann føyk i alle rettninger. Dette er et bilde med mye bevegelse, ved at håret hennes blåses opp. Jeg liker hvordan sollyset fra tak-luken treffer håret hennes og gir håret ulike nyanser. 
Blender: f/4,5 Lukkertid: 1/40 ISO: 100

Dokumentasjon


Her har jeg eksprimentert med blender. Jeg har fotografert logen til en veteran bil. Grunnen til at jeg har brukt dette bilde i dokumentasjon er at ved å fotografere bilmerket dokumenterer man hvilken bil det er. Ved å bruke veldig liten blender er de første boksavene tydelige, men de bokstavene lenger bak blir mer utydeligere. Dette skaper en spenning i bildet. Skrålinjen under logoen skaper dybde inn i bildet slik at det ikke ser flatt ut. Rødfargen på bilen får dette bilde til å virke intenst og lager mye oppmerksomhet. Men ved å få frem det blanke i metallen kommer blir logoen interessepunktet i bildet. Til høyre er bildet av hele bilen. Og jeg personlig kan tenke med en gang jeg ser hoved bildet at biler ser litt slik ut. Man tenker at det er gamle Hollywood på 60 tallet.
Blender: f/5,0 Lukker: 1/6 ISO: 400


Jeg kunne ikke la vær å ikke ta meg et russeknute bilde. Dette er bilde av knuten å slikke 1 meter av McDonals gulvet. Det er et ganske morosomt bilde ved at alle ligger på kve og med rumpene i været. Jeg har tatt bilde i den vinkelen som gjør at rekken av russ ikke er helt bein, men går inn over i bildet. Dette er og en kjekk måte å dokumentere russen, ved å ta bilde av russeknutene. 
Blender: f/3,5 Lukkertid: 1/30 ISO: 100

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar