mandag 14. mars 2011

10 bilder - Mars

Da er vi tilbake fra en etterlengtet vinterferie og klar for nye utfordringer. Denne mandagen skal vi på nytt levere inn 10 bilder fra 5 ulike temaer. De bildene jeg har tatt er i 4 av de 5 temaene.

1. Portrett
2. Rom
3. Blender/Lukker
4. Striper
5. Fotofikling.

Portrett

Dette bilder har jeg tatt i fotostudioet på skolen. Det er et gruppe bilde av en vennegjeng på 4 personer. Komposisjonen er trekant formet, for man kan se 3 hjørner i bildet. Personene ser og ut som de ligger helt tilfeldigt ved at noen sitter, mens andre ligger. Da jeg tok dette bildet låg jeg på gulvet slik at jeg kom på samme nivå som objektet. Når man er i et fotostudie må man instille kameraet på helt selv. ISO: 100, lukkertid: 1/60 og 
blenderåpning: f/11. 


Dette bildet er og tatt i fotostudio. Dette er bilde av Ine Beate med et skjerf. Jeg elsker dette bildet pga smilet hennes. Selv om hun er dekket av et skjerf, kommer ansiktet frem og man blir i godt humør når man ser på dette bildet. Bildet er tatt fra brystet og opp slik at det blir mest fokus på ansiktet hennes. På dette bildet har jeg brukt de samme innstillingene som det forje bildet. Lyset i bilde kommer først og fremst i ansiktet hennes og rundt munnen. Skjerfet lager en skygge som lager en dybde i bildet.


Dette bildet er tatt av min farfar inne i fjøset. Det at bildet er tatt inne i dårlig lys gjorde at jeg valgte å redigere bildet til svart/hvitt. Dette gjør at bildet ikke ser så gult ut og kontrastene kommer bedre frem. Dette bildet forklarer farfar på en veldig bra måte. Han er en "pensjonert" bonde som er glad i dyr og ikke minst kalvene sine. Dette kommer godt frem i ansiktet til farfar som har et lurt smil. ISO: 1600, lukkertid: 1/4 og blenderåpning: f/5,0.
Jeg glemte å ta kopi av original bildet før jeg endret det i photoshop så har bare dette. 


På dette bildet klarte jeg ikke helt bestemme meg for hvilken versjon jeg skulle bruke, derfor har jeg tatt med begge. Til denne settingen har jeg eksprimentert med selvutløser, redigering og lys. 
Dette er et selvportrett med et av favoritt skoene mine, skoene er med på å forklare at jeg er en jente som liker å pynte meg og litt vågal (ved leopart print og rød bakgrunn). Jeg har og hentet inspirasjon fra 50-tallets pin-up bilder ved måten jeg står på og hvordan lyset faller på føttene mine. Lyset kommer fra en lampe som står litt høyere enn gulvet, dette gir skyggen på gulvet. 
Som du ser på original bildet går ikke teppet så langt opp som det går på resultat bildene. Dette har jeg laget ved å bruke Clone Stamp Tool. For å få bildet sort/hvitt har jeg brukt



Dette er en ny vri på å ta portett bilder. Her har jeg tatt bilde av Cathrine gjennom plastikk. Dette gjør noe spessielt med bildet, fargene blir duse og konturene er ikke så tydeligge. Jeg liker at plastikken er røfft behandlet og ikke er helt blank. Lyset kommer bak fra og gjør at det blir et blåskjær i bildet. Cathrine, som er lys og kald fra før at gir dette en helhet i bildet. Det er og spennende å se hva plastikken gjør for stemningen i bildet. ISO: 3200, Lukker: 1/25 og Blender: f/11,0


Striper

Dette bildet er tatt i et skur ute i Sandnes. Jeg har tatt bilde av taket på skuret som består av plastikk og bjelker. Jeg syntes det var en interessang kontrast mellom de mørke bjelkene og den lyse plastikken. Temaet striper er gjengitt i de vertikale, skrå og horisontale linjene som dannes av ulike bjelker. ISO: 100, Lukker: 1/20 og Blender: f/11,0. Lyset kommer utenfra og gir bildet en ekstra god kontrast. 


Rom
I dette bildet har jeg brukt skrålinjer som virkemiddel for å skape romfølelsen. Det at linjene i mursteinveggen går inn over i bilde skaper en illusjon av rom, bildet ser ikke flatt ut. Detaljer er og en viktig del av romfølelsen. Detaljene av mursteinene er mye klarere fremst i bildet og blir dusere lenger bak. Mursteinene blir og mindre inn over i rommet. Jeg har ikke redigert dette bildet for jeg ville beholde den mørke fargen i mursteinene. Dette skaper en følelse av gammelt og slitt, som skuret er. ISO: 400, Lukker: 1/13 og Blender: f/11.


Fotofikling

Her har jeg tatt bilde av noen gamle strømbokser. Det at det er gamle, slitte og rustne strømbokser sammen med en gammel murvegg gir noen flotte farger og ser slitt ud. For å fremheve rødfargen i bildet har jeg brukt Color Balance i Photoshop. Der har jeg redigert skyggene i bildet for å få fram det gamle og slitte utrykket jeg er på jakt etter. Jeg synes at fargene har blitt veldig flotte etter jeg redigerte dem og bildet har gått fra et ok bilde til et veldig spennende bilde. I komposisjonen er det en liten kontrast ved at strømboksene går lodrett og linjene i mursteinene går vanrett. Det er og mørkere i kantene som gir en fin stemning på bildet.


Til dette bildet har jeg "smeltet" sammen 3 bildet til 1. Jeg tok 3 bilder av en murvegg, for å få ulike nyanser forandret jeg ISO. Denne metoden har vi jobbet med før og dette innlegget finner du her. Jeg har jobbet med ulike Layers og "smeltet" dem sammen ved hjelp av Hard Light. Dette gir en fin tekstur i bildet og detaljene blir litt uklare. Det gir og en fin tekstur i mursteinene. ISOene jeg har brukt er 400,3200 og 1600. Lukker: 1/13 og Blender: f/11,0


 

Dette siste bildet her har jeg brukt Gradient map og Vector masc for å blande farge og svart/kvitt. Jeg har brukt små detaljer med farge som blir blikkfanget og gir en kontrast til det svart/kvite. Jeg har laget et innlegg om dette som forklarer metoden bedre, den innlegget finner du her. Blikkfanget er fingrene og røyken, dette kommer godt frem ved at det er midt i bildet og det har farge elementer. ISO: 3200, Lukker: 1/25 og Blender: f/11,0



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar