mandag 24. januar 2011

Gradient map og vector mask

Da har vi lært om hvordan man skal gjøre et bilde om til sort hvitt og en måte å la noe være i farge.

1. Valg av bildet. Jeg har valgt et blomster bilde som alltid tar seg fint ut i farge og svart hvitt.
2. Jeg tar cmd A, cmd C og lager et nytt layer. Jeg bruker cmd V og limer en kopi av original bildet på dette layeret.
3 Jeg går inn på image, og velger Gradient map. Nå er bildet svart hvitt. For å justere på nyansene i bildet kan jeg bruke Curves.
4. Så lager jeg en maske over layeren på vector mask. Dette gjør at jeg kan tegne på bildet uten å ødelegge det.
5. I utstyr menyen velger jeg pensel og med svart som farge. Når jeg maler over bildet kommer fargene som er i bakgrunns bildet frem. Det er som man visker vekk det ene layeret.

Her er resultatet:


Og fatter du ingen ting av dette så har læreren vår lagt ut en fantastisk opplæringsvideofagbloggen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar