mandag 10. januar 2011

10 bilder

Da var det på tide med en ny vurdering. Denne gangen hadde vi 5 nye kategorier vi skulle ta bilder av
- Vann
- Lys
- Svart/hvitt
- Hender
- Valgfritt tema

Jeg har valgt å bruke 3 av de 5 kategoriene, lys, svarth/hvitt og hender. Jeg har og prøvt meg på litt redigering i photoshop etter jeg fant ut hvordan man gjør et bilde om til sort/hvitt.

Lys
Til denne kategorien har jeg tatt bilder fra skolen og hjemme.


Dette bildet er tatt under Vågen åpningen. Det er bilde av en instalasjon som er laget her på skolen. Jeg har fokusert på en av pærene. Det man ser rundt er rester av stål. På gulvet sto det noen røde lamper som gav dette røde lyset, og det blanke metallet gir en flott refleskon av lyset. Det er og teksturen metallet skaper som gjør dette bildet spennende.
Dette bildet har jeg tatt med mitt Cannon 500D uten blits.


Dette bildet er tatt i trappen inne i forestillingsalen på Vågen VGS. Lyset man ser er trapper som går opp over mot utgangen. Jeg liker at det lille lyser som er på disse trappene kan lyse opp så mye. Man får en kontrast mellom lysrørene og resten av trappen. Jeg liker og at ikke alle lysrørene er like lange og like brede. Måten jeg tok dette bildet var at jeg satt nederst i trappen og pekte kameraet opp over.


I juleferien kom det mye snø og det var mange flotte dager med klar himmel og sol. Dette bildet har jeg tatt hjemme og er tatt av en markevei. Selv om man ikke ser selve lyset ser man skyggen på pålene. På jordene ser man og hvor solen treffer og hvor det er skygge. Jeg har forsterket fargene på dette bildet i Iphoto. Dette har jeg gjort for å få frem den vakre klare himmelen. Jeg liker dette bildet for det viser det flotte landskapet jeg bor i og hvor fredelig det er. Dette bildet har jeg tatt med mitt Cannon 500D uten blits.



Dette er bildet av en steingard med snø i solskinn. Jeg har ikke redigert dette bildet for jeg liker måten solkinnet faller på stenene. Måten stenene er tilfelig lagt sammen til et gjerde gir bilde en spenning i nyanser. Jeg liker og hvordan snøen er forskjellig etter hvor den befinner seg. På dette bildet har jeg stått helt nerme steingarden og tatt bilde opp langs veien. 


Dette bildet er tatt av en utelykt i begynnelsen av høsten. Man kan så vidt se at bladene på busken bak faller av, de er røde og orasje. Blikkfanget er lampen, men ser man litt mer på bildet ser man at det er en busk bak lampen. Dette bildet gir en stemning av høst og mørke kvelder med hvordan lampen lyseropp busken bak. 

Svart/Hvitt


I dette bildet har jeg tatt et utsnitt av det bilde du ser til høyre. Jeg ville fokusere på der det skjedde mest med lys og greiner. Så har jeg lagt bildet over i photoshop og gjort det om til svart/hvitt. Jeg redigerte det slik at lyspærene viser godt igjen som hvitt lys og lyser opp hele bildet. Man ser og at det er snø ute, dette skaper fine nyanser.


Her har jeg tatt bilde av en steingard. Jeg har brukt vintersolen som belysning og den lyser på snøen og steingardene. Jeg liker kontrastene mellom den lyse snøen og de mørke steinene. Jeg liker og at teksturen i snøen kommer bedre frem i svart/hvitt bildet enn i det originale. Eller har jeg ikke gjort så mye mer med bildet. Jeg liker linjene i dette bildet, det at ingen av linjene går helt vannrett til og med horisonten er ikke helt vannrett.


Dette bildet tok jeg helt i starten på høsten. Gresset er ikke enda blitt vissent, men det er ikke like grønt og frikst som det er om sommeren. Dette ser man spessielt godt når man redigerer bildet til svart/hvitt. Nå kommer de ulike nyansene i gresset og på stolpene frem. Jeg har og kuttet litt av himmelen, slik at det er jorden som blir det dominerende i bildet.

Hender


Dette er hendene til farfar. Jeg har hentet inspirasjon fra et gammelt og kjent jærbilde. Farfar står og sorterer poteter når jeg tok dette bildet. Jeg beskjært mye av bildet for å få mer fokus på hendene. Etter dette la jeg bildet inn i photoshop og redigerte det til svart/hvitt. Jeg har redigert litt på nyansene for å få di fine kontrastene mellom det mørke og det lyse.


Det siste bildet her er av hendene til søskenbarne mitt. Han leker med kitt og konsentrerer seg veldig. Blikkfanget som er hendene er plassert midt i bildet. Man ser ikke helt hva han jobber med, men kan lett se at det er no liknende kitt. Det er bare hendene og det Linus holder på med som er i fokus. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar